Spoorbrug Doetinchem Oude IJssel

Opnieuw zoeken Ga terug naar zoekresultaten
  • Spoorbrug Doetinchem Oude IJssel
    Naam:
    Spoorbrug Doetinchem Oude IJssel
    Soort object:
    Brug
    Plaats:
    Doetinchem
    Gemeente:
    Doetinchem
    Watergang 1:
    Oude IJssel
    Eigenaar:
    N.S.
    Bouwperiode:
    1800 - 1900
    Heeft u ook een leuk verhaal of wilt u reageren op dit object? Klik dan hier

    De spoorbrug over de Oude IJssel bij Doetinchem is de enige spoorbrug over de rivier (stalen hefbrug). De brug wordt bediend door Waterschap Rijn en IJssel.

    De brugwachter in Doetinchem - in dienst van het waterschap - bedient de bruggen in Doetinchem (die allen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente) en de spoorbrug (in eigendom, beheer en onderhoud bij NS/Railinfra of ProRail)

    De spoorbrug wordt op afstand bediend. De overname van de bediening van deze brug door het waterschap was een historische gebeurtenis. Het was de eerste brug die de Nederlandse Spoorwegen uit handen gaf.

    De brugwachter mocht deze alleen bedienen na opleiding en certificering door de NS. Een kwestie van geven en nemen ...

    Letterlijk, want wanneer de brugwachter de brug wil openen vraagt de NS om toestemming. Na het verkrijgen van toestemming opent de brugwachter de brug. In het omgekeerde geval gaat het net zo: de NS vragen en de brugwachter geeft.

    Correctie of aanvulling doorgeven
  • Spoorbrug Doetinchem Oude IJssel

    Het oudste archiefstuk bij Waterschap Rijn en IJssel over de Spoorbrug in Doetinchem dateert van 1897. In 1910 werd bij Koninklijk Besluit het reglement vastgesteld "voor de scheepvaart ter beveiliging van de beweegbare spoorwegbrug over den Ouden IJssel te Doetinchem in den locaalspoorweg van Winterswijk naar Zevenaar".

    De spoorlijn Zevenaar - Winterswijk is officieel in gebruik gesteld op 5 juli 1885. Hieruit kan worden afgeleid dat deze spoorbrug is gebouwd in de periode tussen 1880 tot en met 1885.

    De Spoorbrug was ten gevolge van het oorlogsgeweld ernstig beschadigd. In 1946 verleende het Waterschap van de Oude IJssel vergunning aan de N.S. om de brug te herstellen. De brug moest mechanisch beweegbaar zijn en het openen en weer sluiten mocht ten hoogste twee minuten duren.

    Correctie of aanvulling doorgeven
  • Foto's

    Uit het archief

  • Spoorbrug Doetinchem Oude IJssel

    Reacties

    1. Er zijn nog geen reacties.
    Reactie plaatsen