Inlaatsluis Westervoort

Opnieuw zoeken Ga terug naar zoekresultaten
  • Inlaatsluis Westervoort
    Naam:
    Inlaatsluis Westervoort
    Soort object:
    Sluis
    Plaats:
    Westervoort
    Gemeente:
    Westervoort
    Waterkering:
    Rijndijk
    Eigenaar:
    WRIJ
    Bouwperiode:
    1950 - 1960
    Heeft u ook een leuk verhaal of wilt u reageren op dit object? Klik dan hier

    De inlaatsluis Westervoort is in 1950 gebouwd en maakte deel uit van de IJssellinie. Na de opheffing van de IJssellinie verdween de inlaatsluis onder de grond als onderdeel van de waterkering. Bij de verbetering van de waterkering in 1995 was het aanvankelijk de bedoeling de sluis te slopen. Nadat het geheel was vrij gegraven ontstond het idee de sluis toch te handhaven als historisch object. Hoewel de aflsuitmiddelen (schuiven e.d.) niet meer aanwezig waren is het geheel in 1995 zo goed mogelijk hersteld. De inlaatsluis heeft een hoge cultuurhistorische waarde (zie 'Geschiedenis').

    Het inlaatwerk in Westervoort bestaat uit een betonnen constructie met zeven compartimenten, voorzien van afsluitende schotbalken.

    Correctie of aanvulling doorgeven
  • Inlaatsluis Westervoort

    Defensiekunstwerk, onderdeel van de IJssellinie

    Kort na de Tweede Wereldoorlog ervoer het Westen het Oostblok als een bedreiging. Het was de tijd van de Koude Oorlog. De in 1949 opgerichte NAVO besloot verdedigingslinies  aan te leggen om een eventuele opmars van Russische troepen te kunnen vertragen. De verdedigingslinie liep vanaf Zwitserland langs de Rijn naar de Noordzee. Noord- en oost Nederland vielen zo buiten het beschermde gebied. Om een groot gedeelte van Nederland te kunnen beschermen tegen een eventuele aanval heeft Nederland daarom in NAVO verband de IJssellinie aangelegd.

    De IJssellinie was een inundatieplan met een diepte van slechts ca. 45 cm. Onder het water liggende watergangen zouden onzichtbaar worden, maar ondergelopen landerijen zouden te ondiep zijn om er te kunnen varen.

    Door deze linie kon de rechteroever van de rivier tussen Nijmegen en Kampen over een breedte van min. 500 m onder water worden gezet. In de dijken werden hiervoor inlaatwerken aangebracht.

    De IJssellinie kwam gereed in 1954, maar toen Duitsland in 1955 lid van de NAVO mocht worden, verschoof de verdedigingslijn naar de Weser. Na de Cubacrisis van 1962 nam de dreiging uit het Oostblok af. In 1964 werd besloten de IJssellinie te ontmantelen. Veel kunstwerken werden onklaar gemaakt of afgebroken. 

    Correctie of aanvulling doorgeven
  • Foto's

    Uit het archief

  • Inlaatsluis Westervoort

    Reacties

    1. Er zijn nog geen reacties.
    Reactie plaatsen